Waar komen wij vandaan? Waar gaan we naartoe? Dat zijn de kwesties waar Robert Langdon zich over mag bekommeren in Origin, het nieuwste boek van Dan Brown. Pluspunt: het verhaal speelt zich grotendeels af in Spanje!

Koop Origin nu via Bol.com!

Origin

Zoals we van Dan Brown gewend zijn komen er ook in dit boek weer veel raadsels en puzzels voor. Het begint wanneer Langdon wordt uitgenodigd voor een presentatie van Edmond Kirsch. Kirsch gaat die avond zijn nieuwe ontdekking bekend maken. Hij zou het antwoord hebben gevonden op de levensvragen ‘waar komen wij vandaan?’ en ‘waar gaan we naartoe?’. De avond van de presentatie loopt tragisch af: Kirsch wordt vermoord. Samen met Ambra Vidal, de verloofde van de Spaanse kroonprins, gaat Langdon proberen de presentatie van Kirsch alsnog aan de wereld te laten zien. Alleen lijken sommige partijen daartegen te zijn…

In dit boek maakt Brown een mooie omslag van oude kunst naar de nieuwe technologie. Op het ene moment lees je een passage uit een dichtbundel van William Blake, vervolgens is er sprake van een dialoog met een heuse supercomputer. Ook het geloof wordt onder de loep genomen want, als we eenmaal weten waar weheengaan en wij alles kunnen verklaren, is er dan nog wel een geloof nodig?

Het verhaal komt snel op gang, al vanaf hoofdstuk 2 zit je volop in de spanning, maar daarna laat de ontdekking nog tot het einde op zich wachten. Dit houdt het boek continue spannend maar maakt het op soms ook wat langdradig.

Spanje

Verschillende plaatsen in Spanje vormen het toneel van het verhaal. Het begint in Montserrat, de beroemde berg in Catalonië. Hierna gaan we naar het Guggenheim museum in Bilbao, waar de presentatie van Kirsch wordt gehouden. In Madrid gebeurt ook van alles op deze avond, de stad van het koningshuis. Maar is iedereen daar wel te vertrouwen? In Barcelona komen we vanaf halverwege het boek langs verschillende bezienswaardigheden: de Sagrada Família, Camp Nou en ook Montjuïc mag niet ontbreken.

Al met al is het nieuwste boek van Dan Brown vooral vernieuwend en doet het zeker niet onder voor zijn andere raadselachtige werken. Dat hij Spanje als middelpunt heeft gekozen is natuurlijk de kers op de taart.

Zie hier de boektrailer van Origin van Dan Brown

Meer lezen?

boek luna zegers solo coverBoekrecensie: 'Solo van flamencozanger Luna Zegers

Luna Zegers – Lonneke voor intimi – neemt de lezers van haar boek Solo mee naar de gangkast van haar appartement in de Amsterdamse Jordaan. De kast staat vol met herinneringen aan, zoals ze het zelf mooi verwoord, de ‘belangrijkste getuigen van mijn leven’. In zes jaar tijd verloor Luna haar beide ouders en haar zus Marieke.

Alle regio's van Spanje

Hier vind je informatie over de verschillende Spaanse regio's, allemaal op één overzichtelijke pagina. Van Asturië tot aan Valencia en van Melilla tot aan Aragón: ESPANJE! geeft je alle kennis over de prachtige autonome gemeenschappen in Spanje.