Olga Pericet Flamenco Biënnale
Virtuoos en speels, dramatisch en humoristisch: de kleine Olga Pericet heeft het allemaal in zich. In ‘La espina que quiso ser flor o la flor que soñó con ser bailaora’ neemt ze je mee op een persoonlijke reis. Je ziet haar groeien van ‘het bloemenmeisje met castagnetten’ naar ‘de vrouw van het licht’. De voorstelling is op 19 januari te zien in Amsterdam tijdens de Flamenco Biënnale Nederland.

Niet ‘zomaar’ flamenco

Het festival Flamenco Biënnale Nederland brengt al sinds 2006 flamenco naar de lage landen. Vanaf de eerste editie is dat niet ‘zomaar’ flamenco, maar vernieuwende flamenco. De artistieke directie is altijd op zoek gegaan naar dwarsverbinders en grensverleggers. Nou geldt dit zeker ook weer voor editie 2019 (van 18 januari tot 10 februari). Een mooi voorbeeld daarvan is de Cordobese danseres Olga Pericet. Het is dan ook niet voor niks dat ze al eerder door de organisatie van de Flamenco Biënnale Nederland is uitgenodigd.

Maar hoe vernieuwend Pericet ook is, haar voorstellingen zijn ook goed te volgen voor wie geen ervaren flamenco- of danskijker is. Ze is namelijk een performer pur sang die ieder moment weet te boeien. Nauwgezet boetseert ze beelden op het netvlies die lang blijven hangen. Al dansend neemt ze je mee van de ene emotie naar de andere, zonder dat je per se hoeft te begrijpen wat er nou uitgebeeld wordt.

Lees ook: Flamenco Biënnale 2019

Danza Clásico Español

Zo is er een geweldige scene waarbij haar dansschoenen pistolen worden en gaat ze een prachtig duet aan met haar bata de cola (dans met sleep). Ook de passage waarin ze laat zien dat ze een achtergrond in Danza Classico Español heeft (met castagnetten, eindigend als een doorgedraaid speeldoosdanspoppetje), vertedert en brengt je tegelijkertijd aan het lachen.

Die mix van theater, dans en prachtige podiumbeelden maakt dat je de bijna 2 uur durende voorstelling geboeid blijft kijken met de kleine, maar o zo krachtige, Pericet als gids langs het avontuur dat ze, naar het Nederlands vertaald, heeft genoemd: ‘De doorn die een bloem wilde zijn, de bloem die ervan droomde een danseres te worden’. De doorn staat de hele voorstelling op het podium, de bloem ontpopt zich uiteindelijk als danseres die alle schakeringen in zich heeft: van stoer tot kwetsbaar.

Lees ook: Het ABC van de Flamenco

Ideale introductie moderne flamenco

In mijn ogen is deze voorstelling niet alleen een traktatie voor doorgewinterde flamencogenieters, het is ook een mooie opstap voor iedereen die ‘iets met Spanje heeft’ en wel open staat voor nieuwe ervaringen. Het is een ideale introductie in de moderne flamenco omdat het alle wetten van goede podiumkunst in tact laat terwijl het de grenzen van de flamencokunst opzoekt. Pericets stevige flamencoroots en het gezelschap waarmee ze optreedt, van de muzikanten tot haar mede-danser, waarborgen de complete flamenco-ervaring. Slim spel met alles wat het theater te bieden heeft, zoals de dromerige dans met het licht op het einde, maakt dat dit een avond wordt die je niet snel zal vergeten.

Dit artikel is geschreven door Ginette Lavell, flamencojournalist en oprichter van www.flamencoagenda.nl: de agenda voor alle flamenco evenementen in Nederland en België. Bekijk hier alle informatie over deze voorstelling.

Foto: © Paco Villalta