Onder de warme Californische zon vierde de 82e editie van de Golden Globes op 5 januari 2025 een avond vol glamour en verrassingen. De Spaanstalige narcomusical Emilia Pérez, geregisseerd door Jacques Audiard, domineerde de avond met maar liefst acht nominaties en vier prijzen en vestigde zich als een van de meest besproken films van het jaar.
De avond begon met een hoogtepunt: Zoe Saldaña werd bekroond tot beste vrouwelijke bijrol voor haar rol in Emilia Pérez. Met tranen in haar ogen bedankte Saldaña de Hollywood Foreign Press Association en prees ze de kracht van de vrouwen die aan de film werkten. “Dit is magie, jullie zijn magie,” riep ze uit terwijl ze haar collega’s toesprak. Ze richtte zich ook tot regisseur Jacques Audiard: “Merci beaucoup, monsieur Audiard, je bent zo Frans, zo chic, zo zelfverzekerd.” Saldaña’s ontroerende toespraak werd met luid applaus ontvangen. In de film speelt Zoe Saldaña de rol van Gloria, de loyale en charismatische advocaat van Emilia Pérez. Gloria is een sleutelfiguur in het verhaal: ze helpt Emilia niet alleen juridisch, maar wordt ook een vertrouwenspersoon en bondgenoot tijdens Emilia’s transformatie van een voormalige drugshandelaar naar een nieuw leven vol zelfacceptatie. Saldaña brengt haar karakter tot leven met een combinatie van humor, emotie en kracht. Daarnaast speelt de Amerikaanse actrice, die een Dominicaanse vader en een Puertoricaanse moeder heeft, een belangrijke rol in de muzikale scènes van de film, waaronder het krachtige nummer “El Mal”, waarmee ze een Golden Globe won voor het beste originele nummer.
LEES VERDER ONDER DE TRAILER
Prijzenregen voor Emilia Pérez
De film sleepte naast Saldaña’s prijs ook de volgende Golden Globes in de wacht:
- Beste film in een niet-Engelse taal
- Beste komedie of musical
- Beste originele nummer voor het krachtige lied El Mal, gezongen door Saldaña zelf.
De film vertelt het verhaal van Emilia Pérez, gespeeld door de Spaanse Karla Sofía Gascón, een voormalig drugshandelaar die na een leven vol misdaad besluit zichzelf opnieuw uit te vinden. Het verhaal behandelt thema’s als identiteit, vergeving en persoonlijke groei, verweven met kleurrijke muziek en opvallende choreografieën. Hoewel Karla Sofía Gascón zelf geen Globe won, ontving ze veel lof voor haar vertolking. Saldaña prees haar medespeelster publiekelijk: “Niemand anders had Emilia Pérez zo kunnen spelen. Jij bent uniek, koningin!” Met deze overweldigende overwinning opent Emilia Pérez de deur naar nog meer internationale prijzen tijdens het aankomende awardsseizoen, waaronder de Oscars. Wat ons betreft terecht, want wij zijn fan zoals je leest in de recensie uit ESPANJE! 4 2025 hieronder.
Meer lezen over Spaanstalige films, boeken en cultuur? Bestel dan hier het tijdschrift ESPANJE!
Recensie: Emilia Pérez is een visuele achtbaan
Wat een film! Emilia Pérez is niet alleen een superspannende kartelthriller maar ook nog eens een hypermoderne musical met een hyperactueel thema. Een huzarenstukje van de gelauwerde Franse regisseur Jacques Audiard. De Mexicaanse advocaat Rita twijfelt over haar toekomst als ze ziet hoe de corruptie ondanks haar inspanningen welig blijft tieren. Maar op een dag doet kartelbaas Manitas del Monte een aanbod dat ze niet kan weigeren. Hij wil zijn leven drastisch veranderen en daarbij zijn grote wens in vervulling laten gaan: een vrouw worden. Manitas vertrekt naar Europa en komt na een tijdje terug als Emilia Pérez, een imposante vrouw die opkomt voor de slachtoffers van het bendegeweld. Door zich als tante voor te doen kan zij ook haar vrouw en kinderen weer in de armen sluiten. De wrede kartelbaas lijkt voorgoed verdwenen, tot zijn vrouw hem het bloed onder de nagels vandaan haalt… De vier vrouwelijke hoofdrolspelers wonnen in Cannes gezamenlijk de prijs voor beste actrice. Zoë Saldaña voor haar glansrol als Rita, Selena Gómez als echtgenote en Adriana Paz als het liefje van Emilia. Het is echter vooral de Spaanse actrice Karla Sofía Gascón, die tot 2018 door het leven ging als Carlos Gascón, die indruk maakt als Manitas en Emilia. Je voelt dat de actrice het transitieproces zelf heeft doorgemaakt. Ook visueel is deze film als een achtbaan door de prachtige belichting, de mooie choreografieën en de aandacht voor elk detail. No te lo pierdes, ofwel mis het niet!
KLIK HIER VOOR DE NIEUWSBRIEF VAN ESPANJE!