De KNF Award, de prijs van de Kring van de Nederlandse Filmjournalisten, werd dit jaar uitgereikt aan Zama van de Argentijnse filmregisseur Lucrecia Martel. Het is de 17e eeuw. Don Diego de Zama (gespeeld door Daniel Giménez Cacho) is als officier van de Spaanse kroon gevestigd in Paraguay, maar hij wil terug naar zijn vrouw en kinderen in Buenos Aires. Hij leeft een loom en saai leven, dat prachtig in beeld is gebracht door Martel en haar cameramensen.

Ieder beeld lijkt een schilderij dat je als kijker terugbrengt naar de gloriedagen van het Spaanse rijk. Voor Diego de Zama  is het leven echter niet zo glorieus. Hij verveelt zich te pletter.  De enige afleiding vormen zijn bezoeken aan de vrouw van de afwezige minister van financiën, een mooie rol van Lola Dueñas (die we onder andere kennen uit Mar Adentro en Volver). Maar zelfs van het overspel dat constant broeiend op de loer ligt komt het niet.

Hachelijke onderneming

Martel schept een ontluisterend beeld waarin bezetters en locals langs elkaar heen leven terwijl zwarte slaven keihard moeten ploeteren. Als De Zama vervolgens het binnenland in moet om handelsroutes veilig te stellen, verandert zijn leven in de hallucinerende nachtmerrie. Niet alleen moeten hij en zijn mannen het opnemen tegen inheemse bewoners, die hun paarden stelen, ook de rivaliserende Portugezen maken dit een hachelijke onderneming. Er lijkt geen weg meer terug naar het veilige leven in Buenos Aires. Martel baseerde Zama op het gelijknamige boek van haar landgenoot Antonio di Benedetto uit 1956. Zij wilde niet een chronologisch historisch verhaal vertellen, maar vooral het gevoel uitdrukken dat ze had bij het lezen van het boek. Een beklemmend gevoel over een maatschappij waarin racisme, uitbuiting en machtsmisbruik aan de orde van de dag zijn. Waarin Europa het ideaalbeeld is. Een gevoel dat nog steeds bestaat in het huidige Argentinië, volgens Martel. Indrukwekkende film, waarin prachtig Spaans wordt gesproken.

Winactie: ESPANJE! geeft 3 x 2 kaartjes weg

Zama is vanaf donderdag 5 april te zien in Amersfoort, Amsterdam, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Utrecht. ESPANJE! mag drie keer twee kaartjes voor ZAMA weggeven. Tag voor donderdag 5 april 13 uur in ons bericht op Facebook  degene met wie jij wilt deze film wilt bezoeken en maak kans op twee kaartjes. Zorg dat je onze Facebookpagina ook een like geeft, dan kunnen we makkelijk contact met je opnemen als je hebt gewonnen!