Elena Romero, de eerste vrouwelijke dirigent van een symfonieorkest in Spanje

Als we aan Spaanse componisten denken komen namen als De Falla en Granados naar boven. Spanje kent echter ook goede vrouwelijke componisten. Maar die zijn veelal onbekend. Lara Martínez Taboada, een Spaanse student piano aan het Conservatorium in Utrecht, wil daar verandering in brengen. Ze sprak ket Pilar Tena, de directeur van het Instituto Cervantes in Utrecht die net van plan was om in 2021 een muzikaal evenement te programmeren rond het thema vrouwen in de muziek. Samen besloten ze een serie op te zetten die nu wordt gespeeld in het Instituto Cervantes in Utrecht en wordt gestreamd via YouTube. In dit interview met de Spaanse radio leggen ze uit hoe hun samenwerking tot stand kwam.

Lara: ‘Ik moest voor mijn master buiten het conservatorium optreden en aangezien het Instituto Cervantes op twee minuten lopen van mijn school ligt, trok ik de stoute schoenen aan. Ik wilde gewoon wat spelen, maar toen mijn gevraagd werd wat dan precies ontstond dit plan.’ Lara deed al onderzoek naar vrouwelijke componisten en is bezig een database aan te leggen met hun werk. Een kolfje naar Pilar Tena’s hand: ‘Het valt mooi samen met onze viering van 8 maart. Ik wilde dat zij er iets aan had maar ik wilde ook dat het in onze programmering paste. Ik werk nu 3,5 jaar in Utrecht en we organiseren de vrouwendag altijd rond een thema. Dit jaar wide ik vrouw en muziek, andere jaren stonden bijvoorbeeld vrouw en literatuur en vrouw en wetenschap centraal. Ik zag wat Lara in haar mars had en dacht dat het goed zou kunnen uitpakken.’ Lara zag de samenwerking ook meteen zitten en heeft een programma bedacht met werken van Europese en Spaanse en componisten, zoals  Clara Schuman, Elena Romero, de eerste vrouwelijke dirigent van een symfonieorkest in Spanje, en Elisenda Fabregas.’ Het programma heet Polygnota van Thebe: gisteren muze, vandaag componist. Het is een serie van vijf concerten geworden die via een livestream te volgen zijn. Op 8 maart 2021  is er een debat vanuit de OBA in Amsterdam met zeven vrouwen over de rol van de vrouwen in de muziek. Deelnemers zijn o.a. pianiste Reinild Mees, organisator van “Alba Rosa Viva” in het Concertgebouw van Amsterdam, Lara Martínez-Taboada zelf en de Duitse zangeres Johanna Schneider, oprichter van Peng Kollektiv, en organisator van het  PENG Festival. Daarnaast zijn er zeven muzikale optredens van vrouwelijks artiesten en/of componisten die speciaal voor deze gelegenheid in verschillende steden zijn opgenomen. Tot slot is er de virtuele tentoonstelling The March of the Women van EntArteOpera uit Wenen met profielen van tientallen Europese vrouwelijke componisten die werkten tussen 1850 en 1980.

Mis je Spanje? Bestel dan hier ESPANJE! Magazine. Vier keer per jaar 100 pagina’s bomvol cultuur- agendatips en reisinpiratie

Lees ook: De mooiste boeken van Spaanstalige schrijfsters