De Flamenco Biënnale 2021 brengt – na een bijzondere online-editie vanuit Madrid en Sevilla in het voorjaar – in november musici, dansers en publiek weer live samen. Wij kijken vooral uit naar het hoogtepunt van het programma, Flamenco Criollo. Dit is onze keuze uit de live-editie die van 7 t/m 28 november 2021 maar liefst tien steden in België en Nederland aandoet. Het hele programma vind je op de website van de Flamenco Biënnale.

Flamenco Criollo – Spannende mix

De Cubaanse pianist Aruán Ortiz, die in zijn eigen werk jazz en klassiek combineert, stelde op verzoek van de Flamenco Biënnale Nederland een uniek ensemble samen dat de roots van de flamenco onderzoekt. Musici uit Marokko, Palestina, Cuba, de VS en Spanje sluiten zich, speciaal voor de Flamenco Biënnale bij Ortiz aan. Zij verweven in zijn composities de melancholische klanken uit Al-Andalus met energieke ritmes uit Afrika. Je hoort hoe oorspronkelijke Arabische melodieën via Spanje naar het koloniale Cuba reisden in de 17e en 18e eeuw en met nieuwe ritmes terug zwierden naar het Iberisch Schiereiland. Daar hadden ze een belangrijke invloed op de flamenco zoals we die nu kennen. Flamenco Criollo Ensemble brengt de veelkleurigheid van de Spaanse geschiedenis tot leven. Met drie zangers, een violist, luitist en cellist, een slagwerker, twee Afro-Cubaanse percussionisten en twee dansers belooft dit een van de absolute hoogtepunten te worden van de  VIII Flamenco Biënnale Nederland 2021.

Van 12 t/m 19 november te zien in zeven steden. Op 13 november bijvoorbeeld  in Musis & Stadstheater Arnhem, op 17 november in De Roma in Antwerpen en op 19 november in Muziekgebouw Eindhoven.

 

Israel Galván – De Nijinksi van de flamenco

Danser en choreograaf Israel Galván waagt zich, samen met de Nederlandse pianisten Daria van den Bercken en Gerard Bouwhuis, aan een van de meest revolutionaire danswerken van de 20e eeuw, Le Sacre du Printemps van Stravinsky. Galván brak in 2006 door in Nederland op de eerste editie van de Flamenco Biënnale. Het ‘enfant terrible’ van toen treedt nu in het spoor van de legendarische Russische danser Vaslav Nijinsky (1889-1950) en brengt een spannende, percussieve herinterpretatie van Stravinsky’s meesterwerk. ‘Het is een reis vanuit mijn Spaanse traditie naar de Europese en Russische moderniteit’, aldus Galván, die wel de Nijinksi van de flamenco genoemd wordt.

Flamencolichaam – Rocío Molina

Rocío Molina onderzoekt in haar nieuwe creatie Al Fondo Riela (Rimpeling in de Diepte) met twee jonge topgitaristen de relatie tussen het flamenco- en gitaarlichaam. ‘Tijdens het creëren van deze voorstelling vond ik eigenlijk dat de hele dans mocht verdwijnen. Dat ik als danser, ja zelfs als persoon mocht verdwijnen. Ik wilde slechts met mijn lichaam luisteren naar elke noot van de gitaar, zelf een vibratie worden.” Rocío Molina geeft ook een openbare Masterclass in het theater van de Openbare Bibliotheek OBA in Amsterdam.

Nieuwe generatie dansmakers

On the Tight Rope | En la Cuerda Floja is de nieuwste creatie van danser/choreografe Ana Morales.. Een voorstelling over het verlies van balans en het vinden van een nieuw evenwicht. Het vrouwelijke en het onderbewuste is het uitgangspunt van Todas Las Noches door Vanesa Aibar & Sara Cano. Zij staan in november voor het eerst samen op het podium. Rafael Estévez & Valeriano Paños dansen een duet geïnspireerd op een essay uit A Year from Monday van John Cage.

Barokflamenco

In Tiento blaast het kwartet van de Spaanse barokgitarist en luitspeler Enrike Solinís, protegé van Jordi Savall, partituren uit de 16e en de 17e eeuw nieuw leven in. Oude muziek wordt nieuwe flamenco.

Verder lezen: Voorpremière Madres paralelas in Pathé Tuschinski

Verder lezen: Meer culturele Spanjetips vind je in ESPANJE