Tijdens een reis naar het kleine vulkaaneiland waar ze werd geboren ontdekt de 40-jarige Fabiola (gespeeld door Juana Acosta) familiegeheimen die haar haar hele leven al onbewust in hun greep houden. De film begint met een duikscène waarbij ze geen adem kan krijgen. Het geeft weer hoe Fabiola zich voelt sinds het ongeluk waarbij zij haar man verloor. Sindsdien verdrinkt ze in haar eigen verdriet en kan ze niet goed zorgen voor haar 14-jarige dochter Gabi (een mooie rol van de nu 18-jarige María Ramanillos). Maar gelukkig is César, haar vader, de redder in nood. Hij zorgt liefdevol voor zijn dochter en kleindochter.

Duistere familiegeheimen

Samen vertrekken ze naar het piepkleine zwarte rotseilandje vol geheimen. Nu ze in het kleine vissershuisje van haar stervende opa verblijven en dicht op elkaar wonen, vallen Fabiola ineens dingen op in de familieverhoudingen. Terwijl het leven uit haar opa vloeit, keert het leven in haar terug. En komen de vragen. Waarom hebben haar ouders het eiland verlaten? En waarom zijn haar moeder en vader gescheiden? Hoe komt het dat de band van haar vader met Gabi zo veel beter is dan haar eigen band met haar dochter? Haar moeder (Carme Elias) geeft haar uiteindelijk de schokkende antwoorden. Haar grootvader bleek niet alleen de man te zijn die haar in zee leerde zwemmen, een fijne herinnering die steeds weer terugkomt als ze een duik neemt. Hij had ook een duistere kant, net zo duister als de lavarotsen en -stranden van het eilandje. Net zo verstikkend als de overhellende bergen en de woeste zee. Is haar vader, de sympathieke César (een mooie rol van Alfredo Castro) in wezen ook zo’n beest? Als slachtoffer van zijn eigen vader wordt hij ook gepijnigd door die vraag. En zijn oordeel over zichzelf is uiteindelijk bikkelhard.

Las Consecuencias

Alfredo Castro, María Romanillos, regisseur Claudia Pinto, Juana Acosta en Carme Elias op het Festival de Málaga EFE/CARLOS DÍAZ

Landschappen vol raadsels

Hoewel het thema zwaar en drukkend is, is de film een lust voor het oog vanwege de prachtige beelden van La Palma en het mooie samenspel van Castro, Acosta en Ramanillos. Volgens de gelauwerde Spaans-Venezolaanse filmregisseur Claudia Pinto gaat deze psychologische thriller over oude emoties en de gevolgen van stilte. Ze koos niet voor niets de vulkaanlandschappen uit. Landschappen die het gevoel versterken dat het leven vol raadsels zit en je niet alles kunt controleren. ‘De natuur is als een metafoor voor hetgeen we niet willen voelen, maar toch voelen. Het is er gewoon, net zoals alles wat we niet kunnen voorkomen,’ aldus Pinto in een interview.

Lees hier het interview met Claudia Pinto (in het Spaans)

Las Consuencias

Fabiola, César en Gabi

Mail ons en win twee kaartjes voor Las Consecuencias

Las Consecuencias draait vanaf 14 juli 2022 in verschillende bioscopen in Nederland. Stuur voor 18 juli een mailtje naar actie@espanje.nl om je in te schrijven voor onze nieuwsbrief en kans te maken op 2 gratis kaartjes voor Las Consecuencias.

Zomeraanbieding