sterrenkoks den haag
Jaarlijks brengen zo’n 9 miljoen toeristen een bezoek aan de autonome regio Valencia, waaronder 650.000 Nederlanders. Vooral de lange stranden, interessante steden zoals Valencia en Alicante en de paella zijn de trekpleisters. Minder bekend is dat er verdeeld over de regio 24 Michelinsterren zijn en meer dan 46 restaurants met een Repsol Zon.

Om die gastronomie ook hier in Nederland onder de aandacht te brengen organiseerden Turisme Comunitat Valenciana en het Verbond van Horeca Ondernemers en Toerisme van de Comunitat Valenciana (CONHOSTUR) afgelopen donderdag 27 juni, in samenwerking met het Spaans Verkeersbureau in Den Haag, een “vijf sterren gastronomische ervaring” ter gelegenheid van de Wereld Tapas Dag.

Speciaal voor deze gelegenheid waren de chefkoks Ricard Camarena (2* Michelin – Restaurant Ricard Camarena), Susi Díaz (1* Michelin – restaurant La Finca – Elx, Alicante), Miguel Barrera (1* Michelin – Restaurant Cal Paradís – Vall d’Alba, Castellón), Bernd Knöller (1* Michelin – Riff Valencia) en Jose Luis Cases (Restaurant Rincón De Capis), winnaar 2019 Best Tapa Made in CV, in Den Haag om hun beste tapas te bereiden en te presenteren. Ze werden vergezeld door Yvonne Arcidiacono, sommelier van het Restaurant Apicius (1 Repsol Zon). De Best Tapa Made in CV is een wedstrijd in de regio Valencia die door de tweede keer georganiseerd werd vanwege het onlangs gehouden evenement “Ruta de Tapas MadeinCV”.

sterrenkoks valencia

Verfijnde kunstwerkjes

De ambassadrice van Spanje, María Jesús Alonso, was de gastvrouw van dit zeer geslaagde culinaire evenement dat plaatsvond in de prachtige residentie van de Ambassade van Spanje in Den Haag. Er waren zo´n 100 gasten uit de Nederlandse toeristische sector, waaronder pers, reisorganisatoren, ambassadeurs van diverse landen en Pauline Krikke, burgemeester van Den Haag. Onder het genot van wijn uit de regio Valencia presenteerde iedere chefkok zijn beste twee tapas, stuk voor stuk verfijnde kunstwerkjes, vanzelfsprekend bereid met producten uit de regio Valencia.

Behalve Ana Román, directeur van het Spaans Verkeersbureau, waren er ook vertegenwoordigers van het Secretariaat voor Toerisme van de Autonome Regio Valencia en van CONHOSTUR om het gastronomische toerisme naar de regio en het merk L’EXQUISIT MEDITERRANI te promoten. En het was tijd, want het is toch jammer dat deze plekjes tot nu toe verborgen schatten waren. Dus mocht je deze zomer naar Valencia gaan: doe wat de Spanjaarden doen. Neem ‘s middag de tijd voor een uitgebreide lunch in een goed restaurant. Voor het geld hoef je het niet te laten, want de menu’s én wijn zijn in Spanje vaak een stuk vriendelijker geprijsd dan bij ons.