Spaanse modemerken bepalen meer en meer het straatbeeld: Zara, Bershka, Mango, Desigual. Zelfs koningin Máxima en de Spaanse koningin Letizia en hun dochters zijn regelmatig gespot in een jurk van deze hippe Spaanse merken. Maar er is natuurlijk veel meer dan die overbekende, succesvolle merken. Origineel en opentop Spaans!

In elke uithoek van Spanje schieten hippe modeateliers uit de grond. Zij maken trendy ontwerpen, soms met de hand. En alles is gewoon online te bestellen. Maar ook stijlvolle Spaanse kleding van modehuizen met meer dan 100 jaar historie koop je met een paar muisklikken. Ook creaties die Máxima en de Spaanse koningin Letizia dragen! Trouwens, Letizia staat erom bekend dat ze haar kinderen regelmatig in ‘goedkope’ Mango-mode steekt. Als het maar Spaans is! En ook Máxima loopt en haar dochters lopen regelmatig in een jurk van Zara rond.

jurk cortefiel

 

Cortefiel, degelijk & trendy

De Spaanse pers maakt er een sport van. Uitpluizen wat de Spaanse royals dragen. Cortefiel is een van de Spaanse modehuizen waar koningin Letizia haar inkopen doet. Door de trends op de voet te volgen, voor hippe printjes te kiezen, kwaliteit te leveren en zowel felle als rustige kleuren te gebruiken, is Cortefiel populair onder bijna alle Spanjaarden. Een ideaal merk dus om je in een originele Spaanse outfit te hullen. Cortefiel begon in 1880 als een ouderwetse fourniturenwinkel in de Calle Romanones in Madrid. Langzamerhand breidde het familiebedrijf zich steeds verder uit en in 1946 werden de eerste herenpakken gemaakt onder deze naam. In Nederland heeft Cortefiel nog geen winkels, maar in België zijn wel al een paar filialen geopend. Tweedehands Cortefiel vind je hier. Voor uitverkoop en de nieuwe collectie klik je hier.

 

Lourdes leon voor Bimba y Lola

Lourdes Leon, de dochter van Madonna, in de reclamecampagne voor voor Bimba y Lola

 

Bimba y Lola – Prijzige prêt-à-porter

Bimba y Lola is naar eigen zeggen voor de vrouw die bruist van de energie, passie heeft, oog voor detail en kwaliteit, en stijlvol door het leven wil gaan. De urban look geeft al snel het idee dat het een betaalbaar merk is, maar niets is minder waar. Een hoody voor €145, niet veel Spaanse meiden zullen dat ervoor over hebben. Toch is het in 2005 opgerichte Galicische bedrijf uitgegroeid tot een internationale firma met meer dan 250 verkooppunten in 14 landen van Europa. In 2021 huurden ze de dochter van popster Madonna, Lourdes Leon, in voor de promotie. De oprichtsters, de zussen Uxía en María Domínguez, zijn dan ook de nichtjes van Adolfo Domínguez en de dochters van Jesús Domínguez, medeoprichter van het grote modebedrijf Sociedad Textil Lonia. Gevoel voor mode en zakendoen is hun dus met de paplepel ingegoten. Met hun bedrijf vernoemden ze de twee honden die ze vroeger thuis hadden. Hoewel de nadruk ligt op tassen, sieraden, sjaals, hoedjes en zonnebrillen, kun je bij Bimba y Lola ook terecht voor modieuze schoenen en bijpassende ‘ready-to-wear’ kleding. Er zitten filialen in Amsterdam en vlakbij Brussel. Maar je kunt ook online bestellen.

Unisa

 

Unisa – Multicultureel voetenwerk

Dit schoenenmerk uit Alicante legde zich vijftig jaar geleden bij de oprichting vooral toe op de productie van espadrilles. Inmiddels is het label flink uitgebreid met verschillende soorten sandalen, ballerina’s, pumps, sneakers, veterschoenen en laarzen. Oprichters Carlos Musso en Antonio Porta wilden dat hun schoenen een multiculturele uitstraling zouden hebben. De designers van het merk komen dan ook overal vandaan. Unisa schoenen zijn onder andere te koop bij Vollaerts en in Antwerpen is er een speciale Unisa winkel. Maar je kunt hier ook online tassen en schoenen van Unisa bestellen.

 

Espanje aanbieding

Compañia fantastica

Compañía Fantástica – Speels en fris

La moda es juego: mode is een spel. Dat is de lijfspreuk van de broers Jaime en Mini die in 2002 in Madrid het modemerk Compañía Fantástica begonnen. Hun doel: de Spaanse hoofdstad een beetje meer kleur geven. Ze maken zeer betaalbare mode die je altijd en overal kunt en wilt dragen. Compañía Fantástica wil vrouwen authentiek, fris en spontaan kleden: ‘We willen spelen met de mode en de persoonlijkheid van de vrouw. Onze enige regel is daarbij dat er geen regels zijn.’ Daarom maken ze bloesjes met spiegelei- of konijnmotief, truien met een blok kaas erop of cactusjurken. Klinkt gek, maar vaak is het gewoon heel stijlvol en vrolijk. Ook voor kinderen is er een ruime keus aan verantwoorde organische mode. Je kunt alles zien en passen in de flagshipstore aan de Calle Fernando in Madrid. Maar het merk is inmiddels ook te koop in negen filialen van El Corte Inglés. Maar online bestellen kan natuurlijk ook.

Loewe tas

Loewe – De tas van Máxima

Koningin Máxima heeft wellicht een wat duurdere smaak dan koningin Letizia. De tas van het Spaanse modemerk Loewe waarmee ze eens werd gesignaleerd, kostte een slordige €1200. Voor een denim jasje mag je €890 dokken. En de duurste tas kost een slordige €8000! Loewe bestaat al sinds 1846. De creaties zijn speels, vrolijk en net een tikkeltje anders. Zo vind je er sieraden in de vorm van een lolly, tassen in de vorm van een olifant en truien met een panda erop. En sleutelhangertjes in de vorm van allerlei dieren. €195. Kassa! Loewe is verkrijgbaar bij De Bijenkorf en online.

Oysho

 

Oysho – Chic & sexy

Zoek je nog een mooi Spaans lingeriesetje? Dan kun je bij Oysho terecht. Het merk staat bekend om zijn vrouwelijke vormen, stijlvolle designs en luchtige en zachte stoffen. Oysho komt uit de koker van Inditex, bekend van onder meer Zara, Pull & Bear, Bershka en Stradivarius. Ooit klein begonnen in het Galicische A Coruña door Amancio Ortega en zijn vrouw Rosalia Mera is dit qua omzet inmiddels het grootste modeconcern ter wereld. Er is een Oysho in Brussel en in Knokke-Heist

 

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in ESPANJE! magazine en is geschreven door Liza Verheijke