Marìa ‘La Serrana’ komt voor haar tournee ‘Santuario’ naar Nederland en België. In totaal zal ze 6 optredens verzorgen. In ‘Santuario’ gaat ze samen met danser Antonio Moreno ‘Polito’, afkomstig uit de Farruco-clan, op zoek naar de ware kern van flamenco: een schuilplaats voor de ziel. Ze worden vergezeld door de zangers Juan José Amador en Pepe de Pura. Gitaarvirtuoos Luis Amador zorgt voor het betoverende ritme.

Over María La Serrana

Van jongs af aan houdt María ‘La Serrana’ al van dansen, als kind deed ze jarenlang aan ballet. Tijdens haar studietijd ontdekte ze de flamenco en vond hierin haar nieuwe passie. De stap naar professioneel dansen was snel gemaakt. Oorspronkelijk wilde ze in Nederland als professioneel flamencodanseres aan de slag, maar uiteindelijk werd het de bakermat van de flamenco zelf. Inmiddels woont ze bijna 20 jaar in Sevilla.

De flamencodanseres leerde dansen van grote namen als Matilde Coral, Manuela Carrasco, Manolete en Carmen Ledesma. Maar wie de flamenco goed kent, ziet dat zij doordesemd is van de stijl van zigeunerkoning Farruquito, bij wie ze acht jaar lang dagelijks studeerde. Haar stijl is streng en sensueel.

Lees ook: Rosalía bewijst: flamenco en pop gaan prima samen

Santuario in Nederland

Begin juli reist het gezelschap naar Nederland en België. Hieronder vind je alle optredens in deze twee landen.

4 juli

Nederland

Den Haag

De Nieuwe Regentes

5 juli

Nederland

Enkhuizen

De Drom

7 juli

België

Gent

Theater Tinnenpot

8 juli

Nederland

Heerlen

Cultuurhuis

11 juli

Nederland

Heiloo

Cultuurkoepel

12 julli

Nederland

Austerlitz

Beauforthuis

De sacrale zang van de Flamenco

In ‘Santuario’ gaan La Serrana en haar gezelschap op zoek naar het heilige hart van de flamenco en laten ze zien dat flamenco meer is dan alleen Andalusische volksmuziek. In de zambra weerklinkt de overgave van de Moren in 1492 in Granada. De petenera gaat terug op het Joods gezang uit de periode dat de Joden moesten vluchten voor de ketterjacht in Spanje. De soleá is de zang van de zigeuners, die rond de 15e eeuw in Andalusië terecht kwamen en onderdrukt werden door de anti-zigeunerwetten. De saeta is één van de oudste flamencozangen. Deze klinkt in de Heilige Paasweek als de beelden van Jezus en Maria worden toegezongen. Tot slot de alborea, het rituele lied tijdens de bruiloften van zigeuners. De alborea wordt als duet tijdens de voorstelling gedanst.

Lees ook: Het Madrid van flamencodanser Alfonso Losa