Netflix en Jose Coronado flikken ‘t ‘m weer. Met Entrevías deel 2 brengen ze begin 2023 een nieuwe serie uit die super-Spaans is en toch universeel, superspannend maar ook heel maatschappijkritisch. Emigratie, witwaspraktijken door projectontwikkelaars, drugshandel, het niet meer herkennen van je eigen buurt. Het komt allemaal aan de orde in deze serie die werd opgenomen in de wijk Entrevías in Madrid. Heb je deel 1 gemist, geen probleem, je kunt ook heel goed alleen deel 2 kijken. In de eerste week op Netflix trok seizoen 2 van Entrevías 34,6 miljoen kijkuren. De beste release ooit voor een Spaanse serie die geen originele productie is van het streamingplatform.

Gepensioneerde oorlogsveteraan tegen straatbendes

De serie draait om Tirso, een oorlogsveteraan die heeft gevochten in Bosnië. Hij heeft een ijzerwarenzaak in de Madrileense wijk Entrevías vlakbij de bar van zijn vriend Pepe. Na zijn pensioen gaat hij er dagelijks heen om te kletsen met zijn oude legervrienden Pepe en Sanchís. Maar de sfeer in de buurt wordt steeds grimmiger. Nata, het liefje van Tirso’s uit Colombia afkomstige buurjongen Nelson, wil de hele drugshandel in Entrevías beheersen en verklaart een rivaliserende bende de oorlog. Tirso besluit om op een campingstoel op straat te gaan zitten om de boel in de gaten te houden.

Laura Ramos schittert als buurvrouw Gladys

Langzamerhand wordt hij steeds meer in de bendeoorlog betrokken maar zien we ook steeds meer van zijn zachte kant. De vooroordelen die hij heeft maken langzamerhand plaats voor waardering voor de migranten in zijn buurt die hard werken en van het leven genieten. Zoals zijn veel jongere buurvrouw Gladys, de moeder van Nelson, die als kokkin gaat werken voor Pepe. Ze zet Latijns-Amerikaanse gerechten op de kaart en ineens wordt de ouderwetse bar nieuw leven ingeblazen. Uiteindelijk springt zelfs een vonk over tussen de oude brombeer Tirso en de uitbundige Gladys, die fantastisch wordt gespeeld door de Cubaanse actrice Laura Ramos. Als Tirso zijn kleindochter Irene zwanger blijkt te zijn van Nelson, besluit hij haar te helpen als ze het kind wil houden. Ze geeft haar luxeleventje bij haar moeder op en trekt in bij haar opa.

José Coronado met Laura Ramos

José Coronado met Laura Ramos

Onrealistische verhaallijn

Intussen bloeit er ook een romance op tussen Tirso’s dochter Jimena (María Molins), de moeder van Irene, en politie-inspecteur Amanda, die op zoek is naar ‘het spook’, de man of vrouw achter de drugshandel in wijk. María Molins is duidelijk een van de mindere actrices in deze serie. De verhaallijn waarin zij en haar dochter het plotseling bijleggen en de beste vriendinnen worden, is ronduit onrealistisch. Ook haar contact met Guillermo Salgado is gek. Waarom zou zij haar oude buurtje willen verpatsen aan deze rijke vastgoedmagnaat die huizen goedkoop probeert op te kopen om ze te slopen en nieuwbouwprojecten op te zetten? Uiteindelijk zet zij wel haar geliefde Amanda op het juiste spoor, maar wel met informatie die politie makkelijk elders zou moeten kunnen vinden. Ondanks deze zwakke punten is de serie echt een aanrader. In eerste instantie vanwege het Spaans dat erin wordt gesproken. Maar ook omdat het een oer-Spaanse serie is die het buurtleven in een grote Spaanse stad toont.

Deel 3 van Entrevías

Deel 3 van de serie is sinds 23 februari 2024 op Netflix te zien. Lees hier de recensie.

WIL JE MEER LEUKE EN HANDIGE SPANJETIPS? Neem dan een abonnement op ESPANJE! Magazine. Ruim 30% korting op de winkelprijs van €7,95 – Je betaalt slechts €21,95 voor vier edities – Dat is een korting van bijna €10 – Ook ontvang je de digitale edities in je mailbox t.w.v. €18 –  BESTEL ESPANJE! HIER

Bestel espanje