Banner Welex

DeclarerenBen je zelfstandige of heb je een bedrijf? Dan kun je bepaalde gemaakte kosten en bedragen aftrekken van de belasting (btw, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting). Om ervoor te zorgen dat de kosten ook daadwerkelijk als aftrekbaar worden aanvaardt door de belastingdienst, moeten facturen op de juiste manier worden ingediend. Hoe dat in Spanje werkt, lees je in dit artikel.

Hulp nodig bij belastingzaken of juridische aangelegenheden in Spanje? Neem dan contact op met het Nederlandstalige advocatenkantoor Welex. 

Voorwaarden voor een factuur in Spanje

Alleen het bonnetje van je aankoop (in het Spaans ticket of recibo genoemd) is niet geldig als factuur, ook niet wanneer het woord factura (factuur) op de aankoopbon staat. Op de bon staan namelijk alleen de gegevens van de leverancier, en niet van de klant (jij als zelfstandige of bedrijf). Als je als klant je gemaakte kosten van de belasting wilt aftrekken, moet je factuur voldoen aan de volgende eisen:

        • De factuur moet een factuurnummer hebben.
        • Op de factuur moet de datum van afgifte staan vermeld en, als de diensten op een ander moment zijn geleverd, de datum van uitvoering.
        • De fiscale gegevens van klant en leverancier moeten op de factuur worden vermeld: naam of bedrijfsnaam, adres en fiscaal Identificatienummer (in Spanje is dat CIF, NIF of NIE).
        • De factuur moet een beschrijving van de producten of diensten bevatten, inclusief het netto bedrag van elk product.
        • Het type btw (IVA) dat wordt toegepast (21%, 10% of 4%) moet op de factuur worden vermeld.
        • Het bedrag van de belasting die wordt toegevoegd aan het belastbare bedrag (dit omvat de btw en de ingehouden inkomstenbelasting, de zogeheten IRPF).
        • In het geval van een factuur onder een speciale regeling moet deze regeling duidelijk op de factuur worden vermeld, bijvoorbeeld:
          – In operaties vrijgesteld van btw
          – Op facturen die vallen onder ‘facturering door de ontvanger’.
          – In gevallen van ‘omkering van de belastingbetaler’, ‘speciaal regime van reisbureaus’ of ‘speciaal regime voor gebruikte goederen’.

        Kopieer bonnetjes

        Soms krijg je na aankoop een factuur die aan alle bovengenoemde eisen voldoet, maar op thermisch papier is geprint. Van deze bonnetjes vergaat de leesbaarheid vaak na enkele maanden. In het geval de belastingdienst komt controleren, kun je er beter voor zorgen dat je een (digitaal) kopie van je facturen hebt en deze samen bewaart.

        Let op: zorg er altijd voor dat je alleen de bedragen aftrekt die te rechtvaardigen zijn met de correcte facturen. De Spaanse belastingdienst mag tot vijf jaar terug gaan met controles, en de sancties zijn niet mis.

        Voor een aantal specifieke uitgaven wordt een uitzondering gemaakt en hoef je geen officiële factuur te laten zien om het bedrag af te kunnen trekken van de belasting. Dat zijn bijvoorbeeld bankkosten, de betaling van de bijdrage voor zelfstandigen en betalingen aan de Seguridad Social. Deze uitgaven kunnen vaak worden gerechtvaardigd middels een bankafschrift.

        Lees ook: Spaans bedrijf? Zo presenteer je je boekhouding

        Heeft uw bedrijf een professionele accountant nodig die op de hoogte is van alle belastingwetten in Spanje? Neem dan nu contact op met één van de accountants van ons advocaten- en accountancy kantoor in Marbella. Bij Welex vind u accountants, fiscalisten en advocaten onder één dak!

        Neem contact op met advocatenkantoor Welex in Marbella wanneer u meer informatie wilt over vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid, of als u van plan bent een bedrijf in Spanje op te richten. Gespecialiseerde economen kunnen u er meer over vertellen. Zie deze link, mail naar info@welex.es, bel +34 952 775 521 of kom langs bij Welex in Marbella (Av. Ricardo Soriano 12, Edif Marqués de Salamanca 1-3, 29601 Marbella, Málaga).

        Lees ook: Tips voor het laten opstellen van een testament in Spanje