promotie-amsterdam-klezmerHet Amsterdams Andalusisch Orkest en de Amsterdam Klezmer Band slaan opnieuw de handen ineen. Ze brengen een vrolijke en zeer aanstekelijke mix van muziek die een eeuwenlange geschiedenis heeft. Over de klezmermuziek is inmiddels wel veel bekend, maar waar komt de Andalusische muziek die nu veel wordt gespeeld in Noord-Afrika vandaan?

Muzikaal hof in Zuid-Spanje

Het is zeer aannemelijk dat zowel de klassieke Andalusische muziek als de Klezmer hun oorsprong vinden in Mesopotamië, het tweestromenland tussen de Eufraat en de Tigris. Daarvanuit verspreidden de joden zich door heel Europa waarbij ze hun muziek met zich meenamen. Velen van hen vonden eeuwen later een plek in Al Andalus, de delen van Spanje die van 711 tot 1492 in islamitische handen waren. Een ander deel van de joden kwam terecht in Zuid- en Oost-Europa, waar later de klezmermuziek zou ontstaan. De música andalusí, die nu nog wordt gespeeld in de Maghreblanden (Algerije, Marokko, Tunesië en Libië) en de Levant ontstond vanaf de 9e eeuw in het emiraat van Córdoba. De grote motor achter de muzikale ontwikkeling was de uit Bagdad afkomstige musicus Ziryâb. Op uitnodiging van de prinsen Al-Hakam I en Abd ar-Rahman II vestigde hij zich in de 9e eeuw aan het hof van Córdoba. Hij raakte goed bevriend met de prins en was een trendsetter op het gebied van gastronomie, kleding, zang en muziek. Met steun van Abd al Rahman II richtte hij een muziekschool op in Córdoba waardoor de muziek nog grotere hoogten kon bereiken. Opvallend was dat zowel jongens als meisjes op die school werden toegelaten. De orkesten die daaruit ontstonden waren zeer populair onder de toenmalige aristocratie. Ook de joodse gemeenschap speelde een grote rol in die tijd waardoor ook de joodse muzikale tradities werden opgenomen in de composities. De liederen die Ziryâb schreef werden eeuwen later nog gezongen.

Lees meer over het hof van Córdoba in het artikel over Medina Azahara in ESPANJE! nummer 4, jaargang 2019!

Middeleeuwse fusion

De in Zaragoza geboren filosoof, arts, dichter en componist Avempace aka Ibn Badjdja zou de stijl van Ziryâb een paar eeuwen later vermengen met andere Europese muziekstijlen. Volgens sommigen stond deze middeleeuwse fusionstijl weer aan de wieg van de Franse troubadourtraditie. Hoe het ook zij, opvallend is dat het Arabische woord voor zanger, matarab en het woord troubador duidelijk verwant zijn. Door de verbanning van moslims en Sefardische joden waaierde de muziek verder uit over het noorden van Afrika en het Midden-Oosten. Spanje speelde waarschijnlijk ook een grote rol bij de ontwikkeling en verspreiding van instrumenten door Europa. Net als bij de klezmermuziek zijn snaarinstrumenten en blaasinstrumenten aangevuld met diverse soorten percussie de smaakmakers in de Andalusische muziek. De muzikanten van het Amsterdam Andalusisch Orkest en de Amsterdam Klezmer Band bespelen instrumenten zoals de qanun (een tokkelinstrument) en de tar (een percussie-instrument). Veel leden van het Amsterdams Andalusisch Orkest komen oorspronkelijk uit Noord-Afrika. Ze doen er alles aan om de bijzonder rijke muziektraditie uit het gebied waar ze vandaan komen opnieuw bekend te maken bij een groot publiek. Wij kijken zeer uit naar de spannende nieuwe samenwerking tussen de tweede orkesten. Ze zijn zaterdagavond 16 november 2019 te zien in Muziekgebouw Eindhoven.

Kaarten winnen

Deze winactie is reeds verlopen – Je kunt 2 vrijkaarten winnen voor deze swingende show door de volgende vraag juist te beantwoorden: Waar werd Avempace aka Ibn Badjdja geboren? Mail je antwoord voor woensdag 13 november naar win@muziekgebouweindhoven.nl en maak kans op vrijkaarten!